Sztuczna inteligencja i systemy ekspertowe

Książki

  • Artificial Intelligence: A Modern Approach
  • Mulawka - Systemy Ekspertowe
  • Chromiec/Strzemieczna - „Sztuczna Inteligencji, …”
  • Ben-Ari - „Logika matematyczna w informatyce”
  • Krishnamoorthy - „Artificial Intelligence and Expret Systems for Engineers”
  • Kłopotek (chyba o wyszukiwarkach internetowych)

Prolog

Uruchomienie programu w gprologu:

gprolog --query-goal "['plik.pl']"

Dobre są implementacje Prologa:

  • gprolog
  • swi prolog
komendaopis
help(help).
listing(cos).
halt. zakończenie sesji z interpreterem
/* komentarze */
Zmienna
_zmienna
stala
write('aa').
read(X). wczytanie z klawiatury
nl. nowa linia
tab(15). wcięcie
['plik.pl']. (to samo co construct())
trace. debug
notrace.
true/fail true/false
call()

Fakty, predykaty:

www_server(apache).
www_server(lighttpd).

Zapytania:

www_server(X).

Obydwa muszą być spełnione:

www_server(X) , usluga(X).

Zapytania szczegółowe:

www_server(lighttpd).  /* yes */
www_server(apache).    /* no */

Reguły:

wniosek(X) :- przeslanka1(X), przeslanka2(X).
/* obowiązuje short-circuit */

_ to don't care variable

Wykład

  • kierunek pragmatyczny (naśladowanie mózg) SE
  • kierunek bioniczny SN

Systemy eksperckie:

  • wykorzystują zdobyte doświadczenia
  • analogia
  • zdrowy rozsądek
  • intuicja
  • uczenie się
  • modyfikowanie zbioru pojęć
  • gromadzenie doświadczenia
  • propozycja alternatywnych decyzji
  • profesjonalny język komunikacji
  • objaśnianie (uzasadnianie) rozwiązań
  • proponowanie rozw. przy niepełnej wiedzy

Reprezentacja wiedzy:

  • reguły
  • sieci semantyczne
  • trójki
  • ramy
  • metody hybrydowe

Wnioskowanie:

  • wstępujące (forward)
    szuka faktów, które można wywnioskować z aktualnych
  • zstępujące (backward)
    przydatne do próby dowodzenia danego faktu

Elementy SE:

  • Interfejs użytkownika
  • Baza wiedzy
  • Mechanizm wnioskujący, objaśniający
  • Wnioskowanie zstępujące i wstępujące
  • Czynnik niepewności

Ćwiczenia

  1. Wnioskowanie w rachunku zdań.
  2. Systemy ekspertowe.
  3. Wnioskowanie w logice pierwszego rzędu.
  4. Wyszukiwanie uwzględniające wiedzę.
  5. Szachy i inne gry.
  6. Planowanie i realizacja planów.
  7. Sposoby reprezentacji wiedzy.
  8. Uczenie na podstawie obserwacji.
  9. Sieci bayesowskie.
  10. Uczenie ze wzmocnieniem (reinforcement learning).
  11. Case-Based Reasoning (CBR).
  12. Logiki modalne i temporalne.
  13. Constraint Logic Programming (CLP)
  14. Data mining.
  15. Sieci semantyczne.
  16. Przetwarzanie języka naturalnego.
  17. Systemy wieloagentowe.
  18. Komunikacja i współpraca w systemach wieloagentowych.
  19. Systemy immunologiczne.

Na kolokwium?

Nauczyć sie o jednej z metod organizacji informacji (może dac na kolokwium)?

Coś spośród: Metoda list prostych, Saltona, list inwersyjnych, Ghosa, Chowa, …

Na kolokwium może też być coś o algorytmach drzew decyzyjnych: np. opisanie wyższości M5/M5' nad C4.5

przedmioty/sztuczna_inteligencja_i_systemy_ekspertowe.txt · ostatnio zmienione: 2006/12/05 18:22 (edycja zewnętrzna)
Recent changes RSS feed Creative Commons License Donate Minima Template by Wikidesign Driven by DokuWiki